Herstel- en blessuregroep

Start van herstel- en blessuregroep

In de enquête, die begin dit voorjaar onder de leden van HVB gehouden is, gaf 70% van de deelnemers aan dat er interesse is voor een speciale groep om sporters die door fysieke problemen, zoals bijv. blessure, ziekte of ongeval, zijn uitgevallen, met hulp van voor hen aangepaste training en begeleiding terug kunnen laten keren naar het hardlopen.
Door uitval van de hardlooptrainingen lopen conditie en spierkracht sterk terug. Voordat je weer kunt instromen is het belangrijk om romp- en beenspieren te versterken.
Het bestuur van HVB heeft contact gezocht met de sportfysiotherapeut i.o. Edgar Bisseling van de fysiotherapiepraktijk Hofstede. Het project om een herstel-blessuregroep te starten is ingediend bij de Buurt Sport Coaches (BSC), die vanuit de gemeente gefinancierd worden.

De herstel-blessuregroep gaat op woensdag 21 sept van start!

Het project is goedgekeurd en besloten is dat de sportfysiotherapeut wekelijks een groep zal gaan begeleiden.

Wie komen hiervoor in aanmerking?

Allereerst alle leden die geregistreerd staan als langdurig geblesseerd (zij hebben inmiddels een uitnodiging ontvangen) maar daarnaast óók leden die al een poos door een blessure of ander fysiek probleem gehinderd worden.
Blijf dus vooral niet te lang doorlopen met klachten maar vraag snel deskundig medisch advies!

Vóór de start.

Om de individueel gerichte training zo goed mogelijk aan de loper aan te passen is een voorwaarde dat alle deelnemers vanaf 1 september maar vóór 21 september gezien worden op de praktijk de Hofstede voor een korte screening of indien nodig een wat uitvoeriger onderzoek.

Dit om de beginsituatie, individuele doelen én de aandachtspunten voor de training goed vast te leggen.

Deze screening, of een uitgebreidere onderzoek zal kunnen lopen via de aanvullende ziektekostenverzekering van de individuele loper of (indien niet verzekerd) zelf betaald moeten worden. Eenmalig fysiotherapeutisch consult ong. €40,-. Korte screening €14,50.

Het streven is naar een groepsgrootte van ong. 6 lopers. In principe gaan de trainingen van start vanaf het clubhuis in Ewijk, maar afhankelijk van de doelstellingen kan het ook zijn dat er uitgeweken wordt naar de praktijk in Beuningen.

Er zal individueel gekeken worden wanneer de loper verantwoord kan instromen in zijn groep. Hiervoor zullen criteria, testen gehanteerd worden. Als de loper zover is om over te stappen zal er, uiteraard met toestemming van de loper een overdracht plaatsvinden naar de trainer.

Anton, onze hoofdtrainer, zal aanspreekpunt zijn voor de deelnemers.

Dit project van deze herstel-blessuregroep zal lopen tot aan de zomervakantie van 2017 maar tussentijds regelmatig geëvalueerd worden.

Aanmelden kan door te mailen naar hardloopverenigingbeuningen@outlook.nl

Annemiek Sagius, secretaris HVB (en fysiotherapeut)