Persoonlijke verhalen

Natte Hardloopschoenen


Schoenen drogen  
Eigenlijk is het drogen van je schoenen kinderlijk eenvoudig. Je hoeft namelijk nauwelijks iets te doen. Haal de binnenzooltjes eruit en leg die in huis plat te drogen. Gewoon bij kamertemperatuur. Voor de schoenen pak ja een oude krant en prop die in de schoenen. Ook hier geldt om de schoenen bij kamertemperatuur te laten drogen. Zijn je schoenen echt doorweekt, dan kun je regelmatig de krantenproppen verversen. Het krantenpapier neemt namelijk vocht op en dat versnelt het droogproces. Daarnaast zorgen de proppen er voor dat de schoenen in hun originele vorm blijven staan en het bovenwerk niet ingedeukt opdroogt en daarmee drukplekken kan veroorzaken.


Geen schoentje zetten
Ook al is het bijna Sinterklaas, beter zet je je te drogen loopschoenen niet bij de kachel of op de verwarming om ze lekker snel te laten drogen. Klinkt wel aanlokkelijk om met je voeten in een paar warme, droge hardloopschoenen te schuiven, maar je doet je schoenen er geenszins plezier mee. Het materiaal droogt uit. Zowel de zool, de lijmlagen als je lekkere zachte binnenvoering van de schoen ondergaan een gedaanteverandering als je ze met hitte laat drogen. Daarbij komt het ook de levensduur van je schoenen niet ten goede. Het kan een negatieve invloed hebben op demping, de zool en de algehele kwaliteit van de schoen.

No go!
Kan ik mijn schoenen wassen in de wasmachine? 
Een vraag die vaak wordt gesteld, maar het is niet aan te raden. Zijn je schoenen echt heel erg vies, maak ze dan schoon met een borsteltje en lauw water. Dompel ze liever niet helemaal onder in het water en laat ze dus ook niet even staan weken. Probeer wasmiddelen zo veel mogelijk te vermijden, want net als warmte (heet water, kachel, zon, etc.) heeft dat een negatieve werking op de kwaliteit van de schoenen. En drogen in de droger? Het moge duidelijk zijn dat je dat echt beter kunt laten, tenzij je heel graag nieuwe schoenen wilt hebben…

Zwaar geschut nodig?
De ene natte schoen is de andere niet. Hoe zijn jouw schoenen doorweekt geraakt? Heb je door de branding op het strand gelopen, of hebben je schoenen een paar koeienvlaaien in een zompig weiland van dichtbij gezien? Ook bedacht dat onze regen nog steeds een bepaalde zuurtegraad bevat? Door bepaalde ‘vochtige omstandigheden’ kan er ook nog eens naar luchtje aan je schoenen komen te hangen, om over de invloed van bacteriën, zout water, etc. nog maar niet te spreken. In zulke gevallen heb je toch wat zwaarder geschut nodig en is het toch noodzakelijk je schoenen even een badje te geven met een niet-agressief schoonmaakmiddeltje, of schoon te spuiten met de tuinslang.


Back up
Gatver… Wil je de volgende dag weer lekker gaan hardlopen, zijn je schoenen nog niet droog! Het is geen overbodige luxe om een tweede paar hardloopschoenen in je bezit te hebben. Niet alleen heb je dan als nog een droog paar schoenen, maar je geeft je schoenen met het afwisselen ook de kans om even goed te luchten en het verlengt de levensduur van je schoenen. Daarnaast is het afwisselen van schoenen ook goed ter voorkoming van een eenzijdige belasting van je lichaam. 

Door:Derk Buchmeijer, trainer HVB
Overgenomen uit ‘Prorun’ (bronvermelding)

 

Marathon Amsterdam

Zondag 16 oktober jl. hebben  Johan Hamelink en Gijs van den Hurk van HVB, deelgenomen aan de marathon van Amsterdam. Om 6u30 vertrokken ze in het pikkedonker naar Amsterdam. Ondanks een paar omleidingen onderweg, kwamen tegen 8 uur in Amsterdam aan.

Daar wilde Johan nog zijn voorraad zakje ophangen nabij het 28 Km punt. Dat kostte nog enige tijd zoeken. Daarna door naar de parkeerplaats, met een oplaadpunt voor de elektrische aansluiting van de auto. Via de handige app wist Johan exact waar nog plaatsen vrij waren.

Op naar de sporthallen Zuid waar we kort na half negen arriveerde, daar moesten we ons startnummer ophalen. Omkleden, startnummer opspelden, voor Gijs zelfs twee, omdat hij deelnam aan het NK. Even een sanitaire stop en op naar het Olympisch stadion. Inmiddels was een drukte van belang in en om het stadion, op sommige plekken was er geen doorkomen aan. Derhalve ging ieder zijn weg, mede omdat we beide in een ander startvak stonden. Om 9u30 klonk het startschot en ging de meute (16.400) op weg .

Het Olympisch stadion uit, door het Vondelpark, onder het Rijksmuseum door, op weg naar de Amstel. Daar zagen we op weg naar Oudekerk aan de Amstel de kopgroep al aan de overkant lopen. Wel een van de mooiste stukjes van de route, mede door de flyboarders die allerlei kunsten uithaalden op het water. Na het keerpunt in Oudekerk aan de Amstel op weg naar het halve marathon punt. Gijs kwam hierdoor na 1.26.45,in dit tempo zou een tijd onder de 3 uur mogelijk moeten zijn. Johan kwam in 1.44.00 door halverwege, wat een tijd rond de 3.30 zou inhouden. Maar zoals bekend begint de marathon pas na 30 km echt. Ook Gijs kwam daar niet onder uit en de km tijden begonnen nu behoorlijk op te lopen. Na 35 km zat Gijs op 2.25.36 bijna 7km nog, dus een tijd onder de 3 uur moest nu makkelijk gehaald kunnen worden. Johan noteerde hier 2.55 als tussentijd. Nadat het rijksmuseum voor de 2e keer was gepasseerd, gingen we door het Vondelpark op weg naar de finish in het Olympischstadion. Na 2.57.28 kwam Gijs in zijn 2e tijd ooit! Kapot maar zeer content over de finish, te meer daar hij ook 2 van zijn concurrenten had ingehaald.


Nu was het afwachten of er nog een of meer 60+ voor hem zaten. Dat bleek er uiteindelijk maar een te zijn. Degene die hij vooraf ook de favoriet inschatte. Johan moest ook nog wat tijd inleveren en arriveerde na 2.33. 27 als 24e bij de 60+ Onder tussen kon zich Gijs zich opmaken voor de prijsuitreiking om Zilveren medaille in ontvangst te nemen. Daarna op naar deinmiddels opgeladen
auto.Tegen 16 uur arriveerde we weer in Beuningen.

 

 

 

De weg naar mijn eerste marathon

12 april 2015 liep ik voor de tweede keer mee met de Business Estafette Marathon in Rotterdam. Ik mocht de laatste 12 km van de Marathon lopen. En wat was dat gaaf op de Coolsingel maar ook kreeg ik heel veel respect voor de marathonlopers.  Zij hadden al 30 km in de benen en waren moe, kwamen de man met de hamer in het kralingse bos tegen, en ik liep daar zo fris als een hoentje ik hoefde tenslotte maar 12 km te lopen. Na de race in de kroeg met de collega’s besloot ik dan ook om de marathon in 2016 helemaal te gaan lopen.

Ik had een trainingsschema van een collega gekregen en die begon op 22 december 2015. 4 x per week trainen. Doordeweeks kleine afstanden en de intervallen en in de weekenden de lange duurlopen.  Ik heb zelf nogal een drukke baan ik ben veel onderweg, maak lange dagen en ik heb niet echt vaste werktijden. Ik merkte al snel dat ik erg onrustig werd van het trainingsschema, vaak kon ik  het schema niet volgen ivm het werk. Dus besloot ik al snel om het schema los te laten en naar mijn eigen lichaam te luisteren. Ook liep ik vanaf januari om de 3 weken de trainingslopen mee van Road2Rotterdam met de atletiekvereniging Nijmegen. Hier liepen ervaren marathonlopers mee die hun ervaring graag uitwisselde met de nieuwelingen. Zo kon ik ook peilen of ik op schema liep.

Ik trainde alleen en de trainingen waren bijna allemaal in de kou, regen, sneeuw en veel wind. Dat werkte niet altijd motiverend en ik heb dan ook mijn dipjes gehad. Maar van opgeven was geen spraken. Ik ging die marathon lopen.

19 maart 2016 was mijn laatste en langste duurloop van 35 km in 3 uur en 28 minuten, en het ging goed ik had lekker gelopen. Ik was er klaar voor. De weken erna afgebouwd en rustig aangedaan. 10 april kwam langzaam dichterbij. En maar goed ook, want het trainen begon mij aardig tegen te staan. De pasta’s kwamen mijn neus uit, en mijn leven bestond al maanden alleen maar uit trainen voor de marathon. Geen wijntjes meer, vroeg naar bed, en op het eten letten. Ik was er echt klaar mee.

Gelukkig had ik ook nog een grote groep van lieve vriendinnen en vrienden en uiteraard mijn trouwste supporters mijn ouders die mij tijdens de marathon wilde supporten.  Ik had een groepsapp aangemaakt en een schema voor ze gemaakt, waar ze moesten gaan staan, dan konden zij mij water met aangeplakte gelletje en eventueel een banaan toereiken. Ik had de groep gesplitst in 3 groepen zij moesten zich vervoeren met de metro en dan zou ik ze zien op de 10 km, 15 en 20 km, 25 km, 27 km, en 30 km. En vervolgens met z’n alle op de 37 km en uiteraard bij de finish. De voorbereidingen waren al goed.

Chantal

 

HVB gaat MUD

Op zaterdag en zondag 5 en 6 maart 2016 werd er in het Haarlemmermeer bos de 10e editie gehouden van de MUDMASTERS.

Voor de mensen die niet bekend zijn met dit soort evenementen is het een combinatie van survival, bootcamp en hardlopen. Je legt een parcours af waarbij je diverse hindernissen en obstakels dient te nemen. Voor deze editie kon gekozen worden tussen de afstanden 6, 12, 18 en 42 km.

Een leuke uitdaging om een keer helemaal iets anders te doen dan alleen hardlopen je kan het ook noemen out of the box denken.

Voor mij (Pierre van Raaij) stond de uitdaging gepland op zaterdag 5 maart, in alle vroegte vertrokken vanuit Beuningen om te starten op de afstand van 12 km met daarin 20 hindernissen.

In de nacht vooraf gaande was er nog nachtvorst waardoor er op sommige water hindernissen nog een laag ijs aanwezig was. Je moet dan ook niet bang zijn om nat en vies te worden. Het woord MUD zegt het al blubberen en glijdend over sommige paden heen om vervolgens weer een hindernis te nemen.

De start stond voor mij gepland om 10.30 uur, het zonnetje kwam er al heerlijk doorheen en was ook zeer aangenaam om daarin te lopen, om de 20 min is er een start waardoor er verspreid mensen op het parcours bevinden en geen file ontstaan bij de hindernissen. Nadat er met opzwepende muziek en de nodige yells het startschot werd gegeven waarmee het avontuur begon die heet HVB gaat MUD. De eerste paar km liepen we nog in een grote rits achter elkaar, maar na de eerste paar hindernissen werd het deelnemers veld uit elkaar getrokken. Het was een pittig parcours mede door de grote hoeveelheid modder die op de paden aanwezig waren, de schoenen werden er in vast gezogen. Door de afwisseling in hindernissen en in combinatie met koud water werden de spieren ook aardig op de proef gesteld. Tegen het eind aan begint alles in de verzuring te komen en willen de benen en armen niet meer mee werken.

Maar na 12 km glibberen, glijden, zwemmen, klauteren en rennen kwam ik na 2 uur ploeteren moe en voldaan aan bij de finisch. Een geslaagde uitdaging en zeker voor herhaling vatbaar.

Ik zou zeggen doe eens gek en ga deze uitdaging ook een keer aan.

 

Pierre van Raaij

 

 

Venloop

Zondag 20 maart jl. werd in Venlo weer de jaarlijkse Venloop gehouden.

Peter Groenen was de enige van onze vereniging die deze halve marathon liep.
Dit werd zijn vijfde keer.
Om 12.00u. begon Peter aan het voor zijn al bekende parcours.

Zijn tactiek deze keer was: Iets sneller van start gaan dan normaal en dit volhouden tot de
10 km en dan weer iets versnellen.

De eerste klim na 13 km over de A73 ging moeiteloos, tot de 20 km ging het steady go.
De laatste kilometer was zwaar, mede doordat er weer een klim in zat (de brug over de maas).
Maar daarna kwam hij in het centrum van Venlo en werd Peter op handen gedragen.

Peter eindigde in een tijd van 1.48.27 en was hiermee 4de in zijn leeftijdscategorie (71)
Uitgerekend over het totaal aantal deelnemers zat Peter bij de beste 11%

Als HVB mogen we trots zijn op Peter.
Peter kan een ieder aanraden deze wedstrijd een keer te lopen.

Het is volgens zijn zeggen de gezelligste halve marathon van het jaar.
Van het begin tot het einde feest, muziek en dansende nonnen.
Kortom echt op zijn Limburgs.