In memoriam Johan Hamelink

Op dinsdag 25 juni 2024 is Johan Hamelink overleden bij een ongeluk tijdens zweefvliegen in Duitsland.  Johan was lid sinds 2011 van Hardloopvereniging Beuningen en liep de laatste jaren in de groep van Leon op maandagavond. Daarnaast liep hij ook regelmatig mee met de duurloopgroep op zaterdagochtend.

Johan was een sportman pur sang.  Hij heeft een stuk of dertig marathons gelopen en was een fanatiek onderdeel van elke training.  Na diverse trainingen verzorgde Johan altijd de cooling down waar een aantal oefeningen bijna niet uitgevoerd kon worden zonder spieren te scheuren. Eén specifieke rekoefening is zelfs naar hem genoemd en ‘de Johan’ wordt in de maandaggroep dan ook vaak gedaan.

Johan was naast hardloper ook badmintonner en fanatieke zweefvlieger en sinds enkele jaren voorzitter van Nijmegen Aeroclub (NIJAC).  Hij heeft een aantal keer de duurloop op zaterdag georganiseerd vanaf het zweefvliegveld in Malden en deelde zijn enthousiasme voor zijn hobby met de aanwezige HVB-ers met een rondleiding. De laatste keer was in april jl. toen de duurloopgroep samen met Johan de laatste kilometers liep van zijn virtuele ronde om de aardbol.

Na afloop van de seizoensloop op zondag 30 juni jl., waaraan Johans zoon en schoonzoon hebben deelgenomen, deelde oud-voorzitter van HVB Frank de Graaf zijn herinneringen aan Johan. Daarna hebben we uit respect voor Johan en zijn aanwezige familieleden een minuut stilte gehouden. Bij de afscheidsceremonie op vrijdag 5 juli jl. bij NIJAC was de HVB ruim vertegenwoordigd en heeft Jos van der Voort namens HVB een mooie afscheidsspeech gehouden.

Wij gaan Johan enorm missen en wensen zijn familie veel sterkte.

Bestuur Hardloopvereniging Beuningen

Reageren is niet mogelijk.